רישיון לטרקטור - כלי חיוני במושבים ובמפעלים


רישיון לטרקטור הוא רישיון שיש לו ביקוש גבוה, בין אם מדובר בכלי חקלאי שדרוש למושבים ולקיבוצים בעיבוד שדותיהם הרחבים, בין אם מדובר בענף התיירות לו דרושים מדריכים מומחים לנהיגה בטרקטורון, ובין אם מדובר בבני הנוער שעבורם הטרקטור או הטרקטורון הוא כלי ביניים לפני הוצאת הרישיון לרכב הפרטי בגיל מאוחר יותר. רישיון לטרקטור מקדם את בעליו לשליטה מוכרת על רכב דרוש ומכניס.

הכלים שהרישיון מתיר נסיעה בהם
רישיון לטרקטור הוא רשיון לכלי מדרגה 1, הוא מקנה לבעליו את הזכות לנהיגה על טרקטור שאינו טרקטור משא ושגורר מטען של עד עשרה טונות, מקנה לבעליו הזכות לנסיעה על טרקטורון, ומקנה לבעליו את הזכות לנהיגה על טרקטור משא כל עוד הנסיעה היא על דרכים פנימיות בשטח השדות, המפעל, המושב או הקיבוץ. הרישיון מוגדר ברישיון הנהיגה. הכלים שהרישיון מרשה לבעליו לנהוג בהם הוא הכלי המצוין ברישיון הרכב כטרקטור, שכאמור, אינו גורר מטען של למעלה מעשרה טונות ואינו עולה על משקל של 3200 קילוגרמים. כלי נוסף שהרישיון מרשה את נהיגת בעליו עליו הוא הטרקטורון שנע על לפחות ארבעה גלגלים, היגוי באמצעות כידון, מצוין ברישיון כטרקטורון, מהירותו אינו עולה על 40 קמ''ש ונסיעה בו מחייבת ציוד מגן ובתחומי כבישים פנימים של מפעל, מושב או קיבוץ. כלי נוסף הוא טרקטור משא שמצוין כך ברישיון הרכב, שבעליו הוא בדרגת רישיון B ומעלה, שמצויד בדיפרנציאל וההיגוי בו בהגה. ורכב שטח שמהירותו אינה עולה על 40 קמ''ש וציוד בטיחות חובה על נוסעיו ונהגו. ואחרון היונימוג שמשקלו הכולל הוא עד 2700 ק''ג.

תהליך לימוד להוצאת הרשיון
לא כל בית ספר לנהיגה מכשיר לקראת רישיון לטרקטור,  ישנם מספר בתי ספר מוסמכים ובטובים והמקצועיים שבהם אף נבנה מסלול יעודי להכשרת לימוד נהיגה בטרקטור המדמה את תנאי השטח והקשיים האפשריים שיעמדו בפני נהג הטרקטור המתחיל. ראשית הלימוד חייב להתחיל כמו כל לימוד לרכב בהוצאת טופס ירוק בחנויות האופטיקה המורשות לכך, בדיקה אצל האופטומטריסט המאשרת את יכולת ראייתו התקנית של המועמד, תצלום שלו, ואישור בריאות תיקנית ויציבה מרופא המשפחה של המועמד, אז יש לבצע החתמה אחרונה שמאשרת תקינות אישורי הבדיקות וקבלת אישור כשירות רפואית במשרד הרישוי ואז מתחיל הלימוד בבית הספר המומחה בלימודי נהיגה בטרקטור.

המסלול
לימוד לקראת הוצאת רישיון לטרקטור עובר דרך לימוד תאוריה המותאמת לטרקטור ולנהיגתו, שמירה על ערכי הטבע, בטיחות, מפגש מסילות ברזל וכדומה שנדרש עקב התאמת הנהיגה לשטח. לאחר סיום הקורס יש להיבחן במבחן תאוריה יעודי לקראת הוצאת רשיון לטרקטור. מי שהינו מתחת לגיל 17 צריך להצטייד באישור מטעם ההורים. יש להצטייד גם בטופס הירוק, בתעודת סיום הקורס, תעודת זהות וטופס תשלום אגרת מבחן עיוני. לאחר מעבר מבחן התיאוריה בהצלחה ניגשים אל החלק המעשי, בית ספר מקצועי וטוב ידאג להעביר את תלמידיו שעורים מקצועיים באופן יעיל תוך ווידוא שתלמידיו מפנימים את השערים באופן מעשי, התלמידים יתנסו בנהיגה על הטרקטורים על כל ההיבטים הכרוכים בנסיעה זו בשטח ותוך חציית עורקי תנועה פעילים, התלמידים יתרגלו אופני בטיחות ויאמצו את טווחי שיקול הדעת הדרושים בנהיגה בטרקטור, בית ספר מקצועי אף יעניק לתלמידיו לאחר גמר מסכת השעורים הרגילה- שעורי בחירה נוספים לחיזוק ביטחונם מאחורי ההגה, כל זאת ללא תשלום נוסף.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קורס היערכות לשעת חירום